Ο Κυριάκος Βελόπουλος |
Έχει ξεσπάσει τόσος ντόρος με αυτό που ο πρόεδρος του κόμματος "Ελληνική Λύση" Κυριάκος Βελόπουλος παρουσίασε ως "Επιστολές του Ιησού". Ίσως δικαίως, επειδή πολλοί τηλεθεατές το ακούν, το βλέπουν και το πιστεύουν. Όμως, το ζήτημα είναι πολύ παλιό και κανένας δεν ασχολήθηκε ποτέ σοβαρά με αυτό. Βέβαια, αυτό που έκανε ο Βελόπουλος ήταν να παρουσιάσει το βιβλίο του Ιωάννη Παπαζήση (μάλιστα σε φωτοτυπία), μέσα στο οποίο υπάρχουν επιστολές που γράφτηκαν αιώνες μετά τον θάνατο του Ιησού (δείτε τα περιεχόμενα του βιβλίου εδώ).
Ο Ιωάννης Παπαζήσης στην εκπομπή του "ΑΕΝΑΟΝ" |
Ο Παπαζήσης είναι ένας μάλλον φιλοχουντικός υπερορθόδοξος συνωμοσιολόγος, που δηλώνει ερευνητής (ενώ είναι μόνο απόφοιτος Λυκείου) και που παλαιότερα έκανε εκπομπή σε κάποιους περιθωριακούς τηλεοπτικούς σταθμούς της Β. Ελλάδας (νομίζω συνεχίζει να κάνει και σήμερα). Αν θέλετε να σχηματίσετε άποψη για το πρόσωπο και την εγκυρότητά του, μπορείτε να παρακολουθήσετε videos των εκπομπών του στο YouTube (καλώς ή κακώς υπάρχουν πολλά). Με το μαλακό, όμως. Δείτε ένα παράδειγμα εδώ.
Όταν το θεμα πήρε διαστάσεις και τα Ellinika Hoaxes αποκάλυψαν την απάτη (δείτε εδώ), ο ίδιος ο Κυριάκος Βελόπουλος αρνήθηκε με επιθετικό τρόπο ό,τι είχε πει. Δείτε το παρακάτω βίντεο απο τα Ellinika Hoaxes:
Μπορεί ο Κυριάκος Βελόπουλος να αρνείται πολλά από όσα έχει πει κατά καιρούς, αλλά το βιβλίο του Παπαζήση όντως υπάρχει, αν και έχει εξαντληθεί από τις εκδόσεις Κάδμος. Και ο σκοπός αυτού του άρθρου είναι να δείξει ότι και ο Βελόπουλος και ο Παπαζήσης έχουν κάποιο "πάτημα" για να ισχυρίζονται ότι η "επιστολή" πράγματι γράφτηκε από τον Ιησού Χριστό. Και ότι αν βασιστούν σε αυτό, μπορούν να συνεχίσουν το "έργο" τους.
Μέσα στο βιβλίο του Παπαζήση, λοιπόν, παρουσιάζονται κάποιες "επιστολές" του Ιησού. Δεν έχω το βιβλίο στην κατοχή μου, αλλά από τα περιεχόμενα βλέπω ότι υπάρχει και εκείνη η επιστολή προς τον Άβγαρο (ο Παπαζήσης γράφει ή αντιγράφει -κακώς- "Αύγαρος"), βασιλέα Εδέσσης της Συρίας. Η ιστορία έχει ως εξής: Ο Άβγαρος βασανιζόταν από μια αρρώστια και έστειλε επιστολή στον Ιησού προσκαλώντας τον στο παλάτι. Ο Ιησούς απάντησε και αρνήθηκε ευγενικά την πρόσκληση. Στην "επιστολή" του γράφει ότι δεν θα μπορέσει να επισκεφθεί τον Άβγαρο, επειδή πρέπει να εκπληρώσει την αποστολή που του ανατέθηκε. Υποσχέθηκε, όμως, ότι μετά από όλα αυτά θα έστελνε έναν μαθητή του να διευθετήσει το ζήτημα.
Δεν θα παραθέσω εδώ την επιστολή του Άβγαρου, επειδή είναι μακροσκελής. Θα αντιγράψω, όμως, την "επιστολή-απάντηση" του ίδιου του Ιησού, η οποία είναι σύντομη - για να την έχετε κι εσείς, όχι μόνο εγώ, ο Παπαζήσης και ο Βελόπουλος.
Πηγή μου σε όσα γράφω είναι ο Ευσέβιος Καισαρείας, ο οποίος στο κεφ. 13 του βιβλίου Α΄ της "Εκκλησιαστικής Ιστορίας" του, μιλάει για όλα αυτά πριν τα ανακαλύψει ...ο ακάματος "ερευνητής" Παπαζήσης στο Άγιον Όρος και τα πουλήσει ο χριστιανός ορθόδοξος Βελόπουλος τηλεοπτικά σε φωτοτυπία. Η "επιστολή-απάντηση", λοιπόν, του Ιησού προς τον Άβγαρο λέει τα εξής:
"Μακάριος εἶ πιστεύσας ἐν ἐμοί, μὴ ἑορακώς με. Γέγραπται γὰρ περὶ ἐμοῦ τοὺς ἑορακότας με μὴ πιστεύσειν ἐν ἐμοί, καὶ ἵνα οἱ μὴ ἑορακότες με αὐτοὶ πιστεύσωσι καὶ ζήσονται. Περὶ δὲ οὗ ἔγραψάς μοι ἐλθεῖν πρὸς σέ, δέον ἐστὶ πάντα δι᾿ ἃ ἀπεστάλην ἐνταῦθα, πληρῶσαι καὶ μετὰ τὸ πληρῶσαι οὕτως ἀναληφθῆναι πρὸς τὸν ἀποστείλαντά με. Καὶ ἐπειδὰν ἀναληφθῶ, ἀποστελῶ σοί τινα τῶν μαθητῶν μου, ἵνα ἰάσηταί σου τὸ πάθος καὶ ζωήν σοι καὶ τοῖς σὺν σοὶ παράσχηται".
Μεταφράζω:
"Μακάριος είσαι εσύ, αφού πίστεψες σε μένα δίχως να με έχεις δει. Διότι έχει γραφτεί για μένα ότι όσοι με έχουν δει δεν θα πιστέψουν σε μένα και όσοι δεν με έχουν δει θα πιστέψουν και θα ζήσουν. Περί αυτών που μου έγραψες, δηλαδή να σε επισκεφθώ, πρέπει να ολοκληρώσω αυτά για τα οποία έχω αποσταλεί εδώ, και αφού τα ολοκληρώσω, να αναληφθώ προς Εκείνον που με απέστειλε. Και όταν αναληφθώ, θα σου αποστείλω κάποιον από τους μαθητές μου, για να σου θεραπεύσει το πάθος και να χορηγήσει ζωή σε σένα και τους δικούς σου".
Με την πρώτη ματιά διακρίνει κανείς την απάτη. Τα πρώτα λόγια του Ιησού είναι περίπου εκείνα που λέει πολύ αργότερα από την υποτιθέμενη σύνταξη της "επιστολής", δηλαδή μετά την Ανασταση, στον Θωμά (τον λεγόμενο "άπιστο") και που τα βρίσκουμε στο Κατά Ιωάννην (20,29): "Ότι ἑώρακάς με, πεπίστευκας. Μακάριοι οἱ μὴ ἰδόντες καὶ πιστεύσαντες". Για μας σήμερα δεν φαίνεται και τόσο πετυχημένη η ιδέα του συντάκτη της επιστολής να ενσωματώσει αυτά τα λόγια, ωστόσο υποψιάζομαι ότι ο σκοπός του ήταν άλλος: Να στηρίξει με αυτή την επιστολή κάτι, το οποίο δεν θα έπρεπε να αμφισβητείται. Και με τόσο γνωστά λόγια, πώς να αμφισβητηθεί; Άλλες εποχές.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι η εν λόγω επιστολή είναι από εκείνα τα κείμενα που γράφτηκαν εκ των υστέρων ίσως από κάποιους αιρετικούς, οι οποίοι είχαν την ανάγκη να στηρίξουν με αδιάσειστα τεκμήρια τα πιστεύω τους.
ΥΓ: Για την ιστορία, αυτό που ο Ιησούς υποσχέθηκε στον Άβγαρο έγινε πραγματικότητα. Στάλθηκε στον βασιλέα Εδέσσης ο Θαδδαίος, ένας από τους Εβδομήκοντα (ως γνωστόν τον Ιησού περιέβαλλαν τρεις κύκλοι μαθητών: Οι Δώδεκα, οι Εβδομήκοντα και οι Πεντακόσιοι) και τον θεράπευσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου